Virtual reality – framtiden är redan här

Virtual reality-tekniken är gammal, men det är först nu tekniken är tillräckligt bra så att den virtuella världen kan utvecklas. Den här gången VR här för att stanna.

Ditt fysiska jag befinner sig i vardagsrummet, men ditt mentala jag är på ett helt annat ställe. Det slåss mot rymdvarelser på en främmande planet.

Du har tagit på dig virtual reality-glasögonen och förflyttats till ett helt nytt universum där du glömmer allt omkring dig i den verkliga världen.

Efter decennier av många mer eller mindre lyckade försök att skapa virtuella världar är tekniken på verkligen på väg att bryta fram. Ett bevis på det är att porrbranschen har kastat sig över tekniken – en historisk garanti för framgång.

Vad är virtual reality?

Orden virtual reality (VR eller virtuell verklighet) dök upp första gången 1938 då fransmannen Antonin Artaud i en novellsamling beskrev teaterns möjligheter och verktyg som "la réalité virtuelle" – på engelska översatt till virtual reality.

Men det är först 1962 som det första försöket med en riktig VR-maskin dyker upp. Maskinen, som kallades Sensorama, visade korta filmer i 3D med vidvinkel och kryddade upplevelserna med stereoljud, vindmaskin och dofter som skickades ut vid bestämda tider. Sensorama var lika stort som ett arkadspel. Sensorama blev dock aldrig någon succé och det var först på 1990-talet som idén om virtual reality som underhållning dök upp igen.

Vill du prova på!?

Gå ihop i kompisgänget eller dra ihop en liten afterwork!

Jag kommer ut med en komplett utrustning och är er guide in i en helt ny värld!

Slå mig en signal så kan jag berätta mer! 070-77 14 144


HTC VIVE PRO

Virtual reality-glasögon införs

Den snabba framgången inom datortekniken gjorde det plötsligt möjligt att tillverka VR-headset, där virtual reality-glasögon kunde göra sitt intåg i vardagsrummen.

Men mjukvaran och grafiken haltade, och det var först på 2010-talet som marknadens största spelleverantörer på allvar började statsa på tekniken. 2014 köpte Facebook företaget bakom Oculus Rift för svindlande två miljarder dollar. Vid den tidpunkten var Oculus Rift de ledande inom utvecklingen av virtual reality-glasögon.

VR-glasögon fungerar genom att de skapar ett virtuellt synfält hela vägen runt användaren. Men glasögonen i sig innebär en begränsning eftersom skärmen inte är lika bred som användarens synfält. Därför används den perifera synen – även kallad orienteringssynen – inte helt fullt och bilden avgränsas av skärmens bredd.

Virtual reality lurar hjärnan

Själva tekniken bakom virtual reality är enkel. En skärm framför varje öga skapar djup och 3D i bilden. I glasögonen finns en accelerometer som registrerar huvudets rörelser och ser till att du kan titta runt i det virtuella universumet.

Anledningen till att dessa enkla tricks fungerar så bra är att hjärnan luras att tro att det som ögonen ser är verkligheten.

Virtual reality kan provocera fram våldsamma reaktioner hos användarna.

Människor har har stereoskopisk syn – även kallad djupseende – vilket innebär att våra två ögon ser en given bild från två något olika vinklar.

VR-headset har två skärmar – en till varje öga – som återskapar det här fenomenet i den virtuella världen genom att visa den aktuella bilden eller filmen lite annorlunda på varje skärm. Det gör att det samlade synintrycket påminner om den djupsynen som vi har i den verkliga världen.

På så sätt luras hjärnan att tro att ögonen tittar på en fullständigt tredimensionell värld i stället för ett par platta bilder även om det inte är så.

Der finns också system som lurar hjärnan ännu mer. Det sker genom att man spelar på flera sinnen som exempelvis lukt och känsel. Det kan ske genom att spruta ut doft eller att simulera blåst.